Szukaj


Tutaj możesz wybrać rozmiary swojej opony.

Znajdź

Etykiety UE

Nowe prawo dotyczące etykiet na opony w UE

Od 1 listopada etykietowanie większości opon sprzedawanych w UE i wyprodukowanych po 30 czerwca 2012 przeznaczonych do samochodów pasażerskich, vanów i ciężarówek staje się obowiązkowe.

Etykiety zostały wprowadzone nie tylko po to, aby pomóc konsumentom dokonać przemyślanej decyzji, ale także w trosce o bezpieczeństwo ich samych i środowiska.

Opony będą miały etykiety, z których można odczytać opór toczenia, przyczepność opon na mokrej nawierzchni i hałas zewnętrzny przez nie produkowany.

Producenci opon będą zobligowani do umieszczenia informacji z etykiet także na swojej stronie internetowej i w materiałach informacyjnych.

Dilerzy opon będą musieli przedstawić klientowi informację o ocenach zdobytych przez oponę przed jej zakupem oraz przekazać ją wraz z fakturą.

Na etykietach został wykorzystany system kolorów-ocen znany ze sprzętu AGD i samochodów, tak jak pokazano na przykładzie po lewej stronie.

Poniżej znajdą Państwo wyjaśnienie trzech kategorii pojawiających się na etykietach.

 

 

 


Oceny po lewej odnoszą się do oporu toczenia.

Ocena A jest najwyższą a G najniższą. UE zdecydowała się zrezygnować z kategorii D. To oznacza, że opona, która nie spełnia standardów opony z oceną C, będzie oceniona jako E.

Im wyższa ocena, tym niższy opór toczenia. Opór toczenia to siła, którą musi pokonać silnik pojazdu, aby ruszyć oponę z miejsca. W praktyce mniejszy opór toczenia oznacza, że opona będzie wymagała mniej energii, aby pokonać dany dystans. Opór toczenia istotnie wpływa na to, czy opona jest przyjazna dla środowiska.

Może się także przekładać na polepszenie ekonomii zużycia paliwa.
 


Po prawej umieściliśmy przykład oznaczeń dotyczący przyczepności opony na wilgotnej nawierzchni.

Przyczepność ta jest mierzona standardowymi testami. Tak samo, jak w wypadku oporu toczenia, im wyższa ocena, tym lepsze zachowanie opony na teście.

Sam test został tak ułożony, aby jego wyniki można było porównywać, co nie jest proste do osiągnięcia, ponieważ tarcie powierzchni testowej i temperatura otoczenia w znaczący sposób wpływają na wyniki pomiarów.

Dlatego czynniki te są brane pod uwagę, jako dodatkowe zmienne w procesie obliczeniowym. Ponadto warunki testowe dla zimowych i letnich opon różnią się.

Tak samo, jak w wypadku ocen oporu toczenia, nie ma oceny D. Opona, która nie spełnia kryteriów niezbędnych do uzyskania C, dostaje ocenę E. Co więcej w wypadku zachowania na nawierzchni mokrej nie ma także oceny G – najniższą oceną jest F.


Ocena na dole etykiety odnosi się do zewnętrznego hałasu generowanego przez opony.

Poziom hałasu zewnętrznego został ukazany na dwa sposoby. Pierwszy z nich to liczbowy zapis poziomu decybeli.

Ponieważ trudno wymagać od konsumentów sprawnego przekładania liczby stojącej za poziomem decybeli na wrażenia słuchowe, na etykiecie został także umieszczony uproszczony graf prezentujący 1, 2 lub 3 fale dźwiękowe. Są one przedstawione jako czarne zakrzywione linie coraz większe wraz z wzrostem poziomu hałasu.

Opona o głośności jednej fali dźwiękowej jest najcichsza w swoim przedziale wielkości. Opona z wieloma falami produkuje średni hałas, a z trzema należy do najgłośniejszych opon w swoim przedziale wielkości..  

Warto pamiętać, że im szersza opona, tym więcej hałasu będzie produkować, dlatego ocena będzie się różniła w zależności od szerokości opon. Na przykład bardzo szeroka opona z poziomem głośności 70 decybeli może być oznaczona jedną falą dźwiękową, a wąska opona z 70 decybelami trzema.

© 2018, © Toyo Tire & Rubber Co., Ltd.